همه چیز درباره مالیات بر درآمد در امارات

همانطور که میدانید کشور های حوزه خلیج فارس مانند امارات یکی از سختگیرانه ترین قوانین را برای مالیات بر ارزش افزوده دارند. در عین حال قوانین مالیات بر درآمد در امارات قوانین ساده ای هستند و تا سال پیش هیچگونه مالیاتی از مشاغل و شرکت ها به عنوان مالیات بر درآمد اخذ نمیشد.

عدم دریافت مالیات بر درآمد در امارات به دلیل غنی بودن این کشور از منابع نفتی و گازی است. دولت این اختیار را به سرمایه گذاران و صاحبین مشاغل میدهد تا با خیال راحت و بدون دغدغه در این کشور فعالیت کرده و چرخه اقتصادی را به حرکت درآورند. 

در ادامه این متن می خواهیم با هرآنچه که باید درباره مالیات بر ارزش افزوده در امارات و همچنین پرداخت TAX in UAE و محاسبه آن بدانید،  صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

ثبت مالیات بر درآمد در امارات

همانطور که پیشتر اشاره شد تا قبل از ژوئن 2023 مالیات بر درآمد در امارات برای اشخاص حقیقی و حقوقی صفر بود. به همین دلیل تعداد زیادی از سرمایه گذاران ایرانی به ثبت شرکت و برند در این کشور ثروتمند و فعالیت های تجاری و بازرگانی در آنجا می پرداختند.

از اواسط سال 2023 میلادی امارات متحده عربی قوانینی را برای مالیات بر درآمد در امارات تصویب کرده است.

در این قوانین استثناعاتی برای معافیت از پرداخت TAX in UAE بیان شده است. برای مثال مشاغل و صاحبین کسب و کارهایی که در حوزه استخراج منابع طبیعی مانند نفت و گاز فعالیت می کنند، معاف از پرداخت مالیات بر درآمد در امارات هستند.

تمامی افرادی که جزو صاحبین مشاغل و کسب و کار ها هستند باید برای ثبت مالیات بر درآمد در امارات اقدام کنند. این امر صرفا برای تعیین و تکلیف شدن پرداخت ها و یکپارچه سازی سیستم های مالیاتی این کشور میباشد. 

بنابراین اگر از صاحبین مشاغل هستید، برای ثبت مالیات بر درآمد در امارات و اطلاع از قوانین این کشور میتوانید با کارشناسان آنلاین یا تلفنی مجموعه در ارتباط باشید.

مالیات بر درآمد چیست و چرا باید آن را استفاده کنیم؟

مالیات بر درآمد در امارات تنها برای شرکت ها و مشاغل اصلی در نظر گرفته شده است. در واقع افرادی که در این کشور به صورت دورکار یا حضوری برای کارفرمایان اماراتی یا ایرانی کار میکنند نیازی به ثبت مالیات بر درآمد و پرداخت آن را ندارند. چرا که روی حقوق و دستمزد مالیاتی در نظر گرفته نمیشود.

اما برای صاحبین کسب و کار ها و مشاغل موضوع متفاوت است. صاحبین کسب و کار ها باید از درآمد سالانه و ماهانه خود، درصدی را به عنوان مالیات بر درآمد به دولت پرداخت کنند. پرداخت این مالیات اغلب اوقات به دلیل دریافت خدمات بهتر، یکپارچه سازی سیستم های مالی و جلوگیری از فساد مالی در این کشور ها اجباری و ضروری شده است.

در پرداخت مالیات بر درآمد در امارات استثناعاتی برای مشاغل و شرکت های فعال در مناطق آزاد در نظر گرفته شده است. برای مثال اگر شما در یکی از مناطق آزاد امارات ثبت شرکت کنید یا حوزه فعالیت تان در حوزه استخراج منابع طبیعی باشد، معاف از پرداخت مالیات خواهید بود.

در جواب این سوال که چرا باید از TAX in UAE استفاده کنیم، باید بگوییم: دلیل اصلی استفاده و پرداخت مالیات در امارات جلوگیری از ضرر و زیان های بعدی است. قوانین مالی کشور های حوزه خلیج فارس در زمینه های مالی و مالیاتی بسیار سخت گیرانه و پیچیده میباشد.

پرداخت نکردن یا جمع شدن این مالیات ها علاوه بر سنگین شدن حجم پرداخت میتواند باعث پلمپ شدن کسب و کار و اختلال در روند پرونده مهاجرتی شما شود.

مالیات بر درآمد شرکت در امارات متحده عربی

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، بر خلاف تصور عموم اغلب شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد در امارات میباشند. تنها شرکت هایی که در مناطق آزاد هستند یا در حوزه های استخراج منابع طبیعی (نفت، گاز و..) فعالیت میکنند.

موسسات خیریه، دولت فدرال  و صندوق های مالی بازنشستگان و سرمایه گذاری معاف از پرداخت مالیات هستند.

دیگر شرکت ها و مشاغل  آزاد طبق قوانین و طبق حوزه فعالیت و کسب و کارشان باید مالیات بر درآمد در امارات را به صورت کامل و در فواصل منظم پرداخت کنند.

از جمله شرکت هایی که ملزم به پرداخت TAX in UAE هستند میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
  • شرکت های ثبت شده در انواع حوزه های تجاری در امارات.
  • اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی که در این کشور اقدام به ثبت شرکت کرده اند.
  • شعب شرکت های خارجی
  • شعب شرکت های اماراتی

 

در قوانین سال گذشته، مالیات بر درآمد شرکت ها در کشور امارات به دلیل یکپارچه سازی سیستم مالی و دستیابی سریعتر به اهداف استراتژیک مالی این کشور در نظر گرفته شده است. سران اماراتی معتقد هستند که پرداخت مالیات از طرف کشور ها میتواند رشد و پیشرفت کشور را سرعت بخشد.

چه کسانی مشمول مالیات بر درآمد افزوده شرکت هستند؟

مالیات بر ارزش افزوده در امارات یک مالیات غیر مستقیم برای خرید و فروش میباشد. این مالیات معمولا توسط مصرف کنندگان نهایی پرداخت میشود. این مصرف کنندگان می توانند شرکت ها یا اشخاصی باشند که مواد اولیه را خریداری میکنند.

مالیات بر ارزش افزوده در امارات برای شرکت هایی اعمال می شود که درآمد و سود کالاهای ورودی یا خروجی آنها از 375000 درهم بالاتر باشد. این شرکت ها و کسب و کار ها باید برای ثبت مالیات بر ارزش افزوده شرکت شان اقدام کنند. 

این ثبت نام به دو صورت اجباری و داوطلبانه انجام میشود. اغلب صاحبین مشاغل و شرکت ها برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده در امارات تمایل نشان میدهند چرا که میتواند بخشی از هزینه های دولتی و شرکتی را برای آنها کاهش دهد. 

شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی مشمولیت شرکت و کسب و کارتان با کارشناسان و حسابداران مجموعه به صورت تلفنی در ارتباط باشید.

تصویب مالیات ۹ درصدی در امارات

همانطور که پیشتر اشاره شد، مالیات بر درآمد در امارات تا قبل از ژوئن 2023 میلادی برای مشاغل، کسب و کارها و افراد حقوقی و حقیقی صفر بود. از این تاریخ به بعد تمامی مشاغل و شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده با نرخ 9 درصد هستند.

طبق قانونی که در اوایل تابستان سال 2023 میلادی تصویب شد، تمامی مشاغل و کسب و کارهایی که درآمد و سود شان بیش از 375.000 درهم باشد، باید 9 درصد کل درآمدشان را به عنوان مالیات پرداخت کنند. 

این میزان نسبت به کشور های توسعه یافته اروپایی همچنان مبلغ بسیار پایین و معقولی است. در این قانون موسسه های خیریه، صندوق های بازنشستگی و سرمایه گذاری و شرکت های فعال در حوزه استخراج منابع طبیعی معاف از مالیات هستند.

با تصویب این قانون دولت امارات سعی دارد تا اهداف مالی و استراتژیک خود را با کمک سرمایه داران و صاحبان کسب و کار ها با سرعت بیشتری عملی کند.